
Didaktisk design svæver - mere eller mindre - ubemærket ind som nyt begreb i forhold til it-pædagogik. Begrebet er ganske nyt og de, der benytter begrebet italesætter det som et 'udvidet didaktikbegreb' idet de hævder at medtage en række andre og nye elementer med i forhold til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning. Argumentationen har udgangspunkt i undervisning med og om nye, digitale medier. Den svenske professor Staffan Selander er en af personerne, det kan være værd at følge. Han har formuleret det teoretiske fundament for didaktisk design, der er udgivet i on-line magasinet "Designs for Learning".
Det er endnu lidt uklart om denne nye 'gruppe' kan enes om et ens læringsbegreb. Kort fortalt har didaktisk design-orienteringen et meget bredt fokus på planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning idet arbejdet med nye medier fordrer at man indtænker flere og nye fokuspunkter end ved konventionel undervisning. At man ej heller blot kan 'digitalisere' analog undervisning (som flere steder har været et credo i undervisningssystemet) og nå et tilfredsstillende resultat har måske med dette begreb fået sat en dagsorden. Hvis det er tilfældet er det i hvertfald på høje tid.
1 kommentar:
Linket til bogen virker ikke. Kan du lige lægge det ind igen, for den lyder da spændende:-)
Send en kommentar